KULIAH MINGGU KE 14

TARIAN SINGA DAN REFLEKSI MINGGU KE 14

http://viewer.docstoc.com/
var docstoc_docid=”58188973″;var docstoc_title=”Kuliah Minggu 14″;var docstoc_urltitle=”Kuliah Minggu 14″;Kuliah Minggu 14

This entry was posted in KULIAH, KULIAH MINGGU 14. Bookmark the permalink.

50 Responses to KULIAH MINGGU KE 14

  1. kuliah minggu terakhir iaitu minggu 14 adalah belajar mengenai tarian singa. tarian singa sangat menarik dari aspek kemahiran pergerakan singa yang menjadi fokus utama dalam tarian singa yang berperanan sebagai ikon penting dalam menarik perhatian penonton semasa persembahan berlansung.

  2. kuliah yang menarik dan memberikan informasi yang terkini tentang persembahan tradisional yang dikenali sebagai Tarian Singa.

  3. Kuliah minggu ini amat menarik kerana dapat belajar benda yang baru iaitu dapat mendalami sedikit budaya bangsa cina iaitu tarian cina…sungguh menarik tajuk ini…

  4. nurulliyana says:

    Assalamualaikum.. Kuliah Tarian Singa ini sangat menarik. Boleh dikatakan ia sangat comel untuk dipersembahkan.

  5. Juster says:

    kuliah terakhir yang amat bermakna. satu lagi jenis muzik tradisional malaysia yang sempat dipelajari. tarian singa amat unik dengan pergerakan menarik dan langkah-langkah yang sukar untuk dilakukan. moga segala ilmu yang telah dikongsikan tidak terhenti disini. terima kasih En. Amran

  6. Kuliah yang sangat menarik kerana memberikan input baru yang saya tidak pernah tahu…=)

  7. Kuliah syok… dapat tarik minat dalam muzik tarian singa..

  8. so, nk ckp ape lg encik..??dh mmg menarik pon…hehe..ok2..komen yg lain sikit…tukarkan warna powerpoint dengan warna lain plak..asyik same je..huhu~terima kasih.

  9. kuliah pada minggu ini sungguh menarik dan mempersona membuatkan pelajar teruja dengan persembahan ini…walaupun tarian ini terdapat di Malaysia..namun mempelajari warna-warna dan jenis-jenis patung yang digunakan adalah 1 informasi yang baik dan meningkatkan ilmu dalam pelbagai…

  10. bancha says:

    sedey..saya ja xdapat hadir kuliah ni kan..hm…

  11. syok oo kuliah ni.. btw sedey last kuliah.. hahaha

  12. Biarpun terpaksa berpisah kerana kuliah telah tamat, namun ilmu yang Encik Amran telah berikan tidak akan saya lupakan. Terima kasih~

  13. Tarian singa memang best. 2 hati menjadi 1.

  14. banca- jgn sedey xpe kamu terlepas kuliah tetapi slide ada disediakan oleh en amran sebagai rujukan tuk hadapi final.semoga berjaya..namun, x dinafikan kuliah mengenai tarian singa ini memang best..

  15. menarik lagi ke encik amran – okay cadangan saya supaya muzik tarian singa ini dipersembahkan di UPSI setiap kali menjelang musim perayaan tahun baru cina. kita boleh menjemput kumpulan tarian singa daripada luar seperti kumpulan tarian singa yang ada di tanjong malim. bagi memberi pendedahan kepada pelajar dan ianya dapat dijadikan sebagai satu tontonan yang dapat menghiburkan hati pelajar. jika dikenakan tiket pun saya pasti ramai pelajar akan mendapatkannya. laris seperi tiket bola KELANTAN vs N9 pada hari ini 30/10/2010.hehehehe

  16. @banchaTak apa Bancha.. boleh rujuk nota

  17. nota yang diupload membantu pelajar untuk megulangkaji mengenai tarian singa walaupun telah maghadiri kuliah. mungkin ada pelajar yang tidak berapa memahami apa yang di ajar di dalam kelas. maka mereka boleh menggunakan nota yang diupload sebagai bahan untuk rujukan sebagai persiapan menghadapi peperiksaan dan untuk menambahkan ilmu pengetahuan mereka.

  18. Tajuk ini bagi saya, tiada masalh kerana biasa kita saksikan di tv or mana2.. Tp, lebih detail diceritakan. Cthnya dlm alt muzik yg dignkn & cara baca notasi..

  19. Menarik!Tajuk kuliah minggu ke-14 ini sangat menarik. Tajuk ini secara langsung membawa impak terhadap persepsi kita sebagai masyarakat yang berbilang kaum terhadap seni budaya kaum lain. Pembelajaran tajuk ini menjurus kepada Penambahan ilmu pengetahuan tentang budaya dan perkongsian tentang budaya masyarakat Cina khususnya.

  20. En … Minggu kuliah ini tetap nmenarik walaupun dah minggu terakhir …. hehehe … tarian singa tu menarik…. but kita jarang tahu tentang tarian naga " wo Long"… yang ni kita jarang tengok…~~ x pe lah… nanti saya buat kat blog saya~~satu lagi En…. we still got how many of the tradisional music that we havn learn it?? Just let us know … so that we can search it by our self ..~~ hehehhe 10 s Sir

  21. Garry says:

    Tarian singa,harus diketengahkan lagi dalam masyarakat di Malaysia.Satu kesenian yang sangat unik dan harus dihargai oleh masyarakat kita.

  22. saya bersetuju dengan pandangan garry agar tarian singa dapat diketengahkan lagi dalam masyarakat malaysia untuk mengekalkan kesenian tarian tersebut dan memberi peluang untuk kaum lain juga turut melibatkan diri. 1 Malaysia!!!!!

  23. Bagi saya, bukan hanya tarian singa sahaja, malahan semua jenis kesenian yang ada pada masyarakat Malaysia perlu diketengahkan kerana semua masyarakat tidak mengetahui behtuk kesenian yang terdapat pada masyarakat Malaysia yang lain.

  24. Marlin says:

    Tajuk yang terakhir ini sangat menarik perhatian saya. Satu kenyataan yang masih berlegar-legar dalam ingat saya apabila melihat tarian singa ialah nilai estetika tarian ini adalah "dua dalam satu" iaitu dua penari yang membentuk satu singa semasa persembahan. Mungkin ramai yang di luar sana melihat bahawa penari yang berperanan sebagai 'badan' singa itu adalah satu kerja yang mudah, tetapi sebenarnya penari itulah yang menentukan samada tarian tersebut 'hidup' atau sebaliknya.Saya sangat kagum dengan keseragaman kedua-dua penari sehingga boleh meniru pergerakan singa yang sebenar. Hal ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dibuat. Selepas ini, apabila melihat tarian singa, saya akan lebih tahu menghargai nilai estetikanya.

  25. bancha says:

    Keragaman dan koordinasi yang tepat amat diperlukan dalam tarian singa. Jika diperhatikan disiplin yang amat tinggi diperlukan untuk belajar tarian ini. Tajuk yang sangat seronok untuk dipelajari namun amat sedikit penerangan. hehe..

  26. Kuliah ini agak menarik kerana tarian singa ini merupakan tarian bagi bangsa Cina dimana terdapat keunikan dari segi pergerakan tarian, muzik dan kostum singa itu

  27. bancha says:

    Ernie..kita begitu kaya dengan kesenian kita. Jadi wajarkah sekiranya kita mewujudkan muzik yang beraliran baru iaitu Muzik satu Malaysia yang menggabungkan semua jenis kesenian yang kita ada.

  28. pada pandangan saya mengenai pernyataan banca itu adalah wajar kita wujudkan satu muzik yang beraliran baru 1 Malaysia bagi memperkukuhkan lagi muzik yang menjadi warisan semua kaum di Malaysia.

  29. Marlin says:

    Mungkin pada kuliah subjek ini pada masa akan datang, En.Amran boleh meminta pelajar antarabangsa kita iaitu pelajar China untuk membuat demo tarian singa. Mesti menarik kan?

  30. Kuliah pada minggu 14 merupakan kuliah yang terakhir bersama Encik Amran. Kuliah pada kali ini adalah mengenai 'Tarian Singa' yang mana ia amat popular di kalangan masyarakat orang Cina. Tarian Singa ini amat menarik kerana ia boleh dikatakan 2 hati 1 jiwa untuk menjayakannys.

  31. sedihnya nak tinggalkan kelas SMP 2252 ini….. wawawa….. anyway….good luck everyone in da exam…..!!!!!

  32. Juster says:

    kita semua sudah pamerkan yang terbaik sepanjang kuliah 14 minggu ini..teruskan perjuangan dan selamat menghadapai peperiksaan terakhir untuk semua rakan seperjuangan. Selamat maju jaya!

  33. Assalamualaikum…Saya pun sedih jugak…huhuhuhtapi good luck untuk kita semua.. :)yang paling penting dalam kuliah lepas, rupa-rupanya warna memainkan peranan dalam membezakan jantina dalam tarian singa.. Jadi lepas nie, jika menonton tarian singa saya dapat membezakan jantina singa tersebut..hehehe🙂

  34. bancha says:

    Ya umairah..sayangnya yang disebut cuma warna hijau sahaja..Sebenarnya bukan sahaja warna namun juga dari segi tanduk dan bulu mata. Yang saya teringin tahu sekali kenapa ada sesetengah majlis mereka akan mewarnakan mata singa itu.

  35. saya bersetuju dengan pandangan juan untuk mengetengahkan lagi semua muzik yang ada di Malaysia. di samping mengekalkan keaslian yang sedia ada.

  36. bancha says:

    Terima kasi Nurul Hana kerana memahami apa yang saya katakan. Memang itu lah maksud saya..Marlin- Mereka tahu ka nak buat tarian singa..hahha

  37. jangan tengok mata singa itu…. sangat menakutkan lah… yiiiii…..

  38. Kuliah M14, iaitu minggu terakhir yang menarik. Tarian Singa…!! Sebuah tarian warisan masyarakat Cina yang lazim dipersembahkan khususnya pada perayaan Tahun Baru Cina. Kagum saya melihat ketangkasan gerak tari dan keseragaman tarian kedua-dua penari mengikut iringin muzik yang sungguh bersemangat.

  39. sama-sama bancha..amat sedey untuk meninggalkan smp2252..semoga segala ilmu dapat dimanfaatkan sebaik mungkin.

  40. Juster says:

    good luck untuk peperiksaan terakhir kepada semua rakan seperjuangan..!

  41. noor zakiah says:

    salam dan salam sejahtera…pembelajaran muzik tradisional telah menyedarkan kita tentang muzik tradisional yang tiada tolak bandingnya. Ia hadir dengan sejarah dan nilai estetika yang tersendiri, justeru sama-samalah kita hargai dan jaga warisan muzik tradisional ini.

  42. noor – sama-samalah kita menjaga seni warisan yang ditinggalkan oleh nenek moyang dan peliharalah keasliannya agar generasi akan datang dapat mengenalinya.

  43. betul banca saya berkata benar ehe

  44. best n dapat mengetahwi tentang tarian singat dan sejarah kewujudannya….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s