KULIAH MINGGU KE 13

GENDANG 24 MUSIM: JI QIE

http://viewer.docstoc.com/
var docstoc_docid=”57839219″;var docstoc_title=”GENDANG 24 MUSIM”;var docstoc_urltitle=”GENDANG 24 MUSIM”;GENDANG 24 MUSIM

http://www.youtube.com/v/vz32AOr3j4s?fs=1&hl=en_US&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b

This entry was posted in KULIAH, KULIAH MINGGU 13. Bookmark the permalink.

34 Responses to KULIAH MINGGU KE 13

  1. Dieorang main memang best la ek..bersemangat sangat…🙂

  2. Marlin says:

    keseragaman yang menakjubkan.. mesti mereka dah lama praktis..

  3. hebatnya dorang……..

  4. Kagum melihat ketangkasan dan kecekapan pemain Gendang 24 Muzim ini.

  5. persembahan gendang 4 musim ni amat menarik. sebelum ini saya tidak pernah melihat persembahan ini. apabila masuk kuliha pada minggu ke 13 baru saya tahu terdapat muzik dan persembahan gendang 4 musim ini.

  6. anies says:

    saya suka topik ini…it something different..sebelum ini saya hanya mendengar cerita mengenai gendang ini. tetapi sekarang saya baru dapat mengetahuinya dengan lebih lanjut lagi.

  7. Garry says:

    Sekarang baru kita tahu,bukan senang nak memainkan gendang 24 musim ni.Selama ni kita dengar,kita abaikan sahaja perkara tersebut,tanpa kita ketahui bertapa tingginya nilai estetika kesenian sebegini.Patut kita hargai dan ketahui..Sekian..

  8. Cara mereka bermain menunjukkan semangat yang berkobar-kobar…

  9. sesuatu persembahan harus mempunyai minat dan semangat yang berkobar-kobar untuk menghasilkan satu persembahan yang baik. begitu juga jika dilihat terhadap persembahan gendang 4 musim ini.

  10. Tidak sangka saya dapat mempelajari topik ini.. Ini kerana saya tahu ada permainan seperti ini, tp tidak tahu ini berasal sari Malaysia. Hebatkn Malaysia, dpt mencipta sesuatu yg unik. Amat unik dan menarik tajuk ini.

  11. persembahan yang cukup menarik..

  12. Satu lagi topik yang menarik.Yang pastinya adalah satu persembahan yang mengkagumkan.

  13. betul 2 ashari, 1 persembahan yg mengkagumkan

  14. bancha says:

    Hm..cukup la berbalas mesej di telefon ya Farah dan Ashari..haha.. Sememang persembahan gendang 24 musim memerlukan satu persembahan yang berkobar-kobar dan bersemangat. saya harap selepas ini ramai yang akan mengenalinya dan mula menubuhkan pasukan mereka sendiri.

  15. Kesenian persembahan ini telah diakui oleh masyarakat dalam dan luar Malaysia sebagai suatu “kebudayaan baru” yang perlu mendapat pengiktirafan warisan pada masa hadapan.

  16. bancha says:

    Saya bersetuju Firdaus. oleh itu, kita sebagai rakyat negara asal penciptaannya perlulah meneroka dengan lebih mendalam sebelum orang lain yang mengangkatnya..

  17. Amboi bancha.. Bernas kata2 kamu.. saya setuju..

  18. Marlin says:

    Mungkin persembahan Gendang 24 musim ini boleh dijadikan sebagai salah satu item dalam projek Kemuncak Seni yang akan datang..

  19. Juster says:

    Satu lagi muzik tradisional yang menarik untuk didalami. Walaupun mempunyai nama yang pelik tetapi maknanya terlalu tersirat dan perlu difahami. Sesuatu yang baharu bagi saya. Saya tertarik dengan pergerakan pemain yang teliti diiringi dengan pukulan gendang tersebut. Kombinasi yang menarik membentuk satu bunyi menjadikannya ia sebagai unik. Satu seni yang perlu dihargai dan dihayati oleh segenap lapisan masyarakat.

  20. Marlin says:

    Gendang 24 musim adalah suatu alat muzik yang teramat unik bagi suku kaum cina di Malaysia. Malaysia bukan sahaja terdiri daripada berbilang suku kaum dan agama, malahan juga terdapat berbilang adat istiadat masing-masing. Alat gendang 24 musim ini dikatakan unik kerana alatan tersebut bukan sahaja dimainkan oleh suku kaum cina sahaja, malahan alat ini di mainkan oleh pelbagai bangsa dan agama. Alat ini juga boleh dijadikan sebagai alat untuk penyatu paduan seluruh rakyat yang berbilang bangsa di Malaysia.

  21. Pada pendapat saya, Gendang 24 musim ini perlulah di promosikan dengan lebih giat lagi memandangkan ramai lagi yang tidak mengetahuinya. Kita patut berbangga kerana gendang 24 musim ini telah dicipta dalam Malaysia dan juga yang penting ianya di cipta oleh warganegara Malaysia.

  22. ini merupakan salah satu muzik tradisional yang paling saya sukai di Malaysia….. Marilah kita sama-sama mempelahari muzik ini……. di UPSI pun ada….. tak payah pergi jauh…..:)

  23. bancha says:

    Thanks farah..WSE sudah mula mengarut..

  24. Eh……. bila pula saya mengarut? betullah apa yang saya cakap tu….. UPSI betul betul ada gendang 24 musim lah.. dulu ada kawan saya yang ajak saya pergi… tapi akhirnya saya tak jadi pergi sebab sibuk sangat…. aktiviti ini under persatuan bahasa cina lah…… but untuk sekarang tak tau ada lagi ke tak….. hehe……

  25. bancha says:

    Bukan lah..awak tulis mempelahari tu..lawak..haha..Ya ka? info yang bagus sebab saya tidak tahu di UPSI ada gendang 24 musim

  26. cadangan marlin amat menarik..syabas tuk pelajar kos seni!! jadikan ia satu kenyataan pasti mendapat sambutan ramai

  27. eh….. haha…. yakan… baru saya sedar wrong spelling tu….. hehe….ooops….. sorry!!!!!

  28. Di UPSI ada 'Gendang 24 Musim'? Kalau macam tu boleh tengok. Menarik juga Gendang 24 Musim ni untuk dipelajari.

  29. bancha says:

    Hehe..marlin kenapa la pecahkan rahsia kita..

  30. seronok jika dapat melihat persembahan gendang 24 musim di UPSI. bila persembahan tersebut mau diadakan??

  31. entahlah….. tapi tak tau sekarang masih ada ke tak…… kalau nak tau nanti saya tanyakan dengan persatuan bahasa cina ye….. hehe!!

  32. nanti janga lupa war-warkan ya. memang menarik jika dapat menontonnya.

  33. abdul qayyum says:

    bancha.. kalau tiada pun gendang empat musim tu… kita wat sendiri la..hihii nak tak..

  34. abdul qayyum says:

    wah..suma mcm suka ja mau tengok gendang 24 musim tu.. nak ikut juga la.. sy pun tidak pernah juga tengok persembahan 24 musim tu.. mesti bestkan sebab dorang main gendang sambil wat gaya..

Leave a Reply

